Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
24 Jul
24Jul

"אין אמנות מופשטת. אתה תמיד חייב להתחיל עם משהו. לאחר מכן, אתה יכול להסיר את כל עקבות המציאות." - פאבלו פיקאסו 

הציטוט של פיקאסו נותן לנו צוהר למה שמבדיל בין אמנות מופשטת טובה לאמנות מופשטת גרועה. לאמנות מופשטת טובה יש מסר, מושג, "משהו". למרות שהטכניקה אולי נראית פשוטה ואקראית, היא יוצאת ממקום של מחשבה עמוקה ומשמעות גדולה. אתה יכול לראות את אותה האמת פועלת אצל כל הציירים המופשטים הגדולים: רותקו, מאטיס, פולוק, דה קונינג. העבודה שלהם היא יותר מסתם צבע מסודר על קנבס. זה ניסיון ללכוד מציאות רגשית ואמת בסיסית בצורה לא פשוטה ויזואלית. 

(מתוך:     The Difference Between Good and Bad Abstract Art” by Amy Wright" )     

מה ההבדל בין אמנות מופשטת ואמנות פיגורטיבית?

אמנות פיגורטיבית ממחישה את החיים בצורה מציאותית ומציגה צורות ברורות וישירות שאנשים יכולים לקשר, ללא מאמץ, לדברים מהחיים האמיתיים. ציור המציג, למשל, תפוחים, בעלי חיים, בני אדם או חפצים.

אמנות מופשטת מציגה את החיים בצורה לא מציאותית. ניתן לומר שהיא סובייקטיבית, אין בה כמעט אובייקטים ניתנים לזיהוי והיא מושתתת על 'משחק' של צורה, צבע, קו ומרקם בהם אמנים משתמשים כדי לבטא את רגשותיהם.

שני הסגנונות הנ"ל הם פשוט דרכים שונות לגשת לאותה שאלה

"מכל האמנויות, הציור המופשט הוא הקשה ביותר", אמר ואסילי קנדינסקי (1866-1944), המכונה לעתים קרובות אבי הציור המופשט. "זה דורש ממך לדעת לצייר היטב, שתהיה לך רגישות מוגברת לקומפוזיציה ולצבעים, ושתהיה משורר אמיתי"

למה לפעמים יש הרגשה שקשה להבין ציור מופשט?

ציור מופשט, שלא כמו הציור הריאליסטי שמציג את המציאות או את החיים כפי שהם, מציג את המציאות או את החיים בדרך לא מציאותית מה שיוצר לעתים את התחושה של חוסר ההבנה. אי הנוחות נגרמת לעתים בגלל היעדר נושא ברור ביצירת אמנות מופשטת.

אז למה בכל זאת ציור מופשט?

מפני שהוא מאפשר לך, הצופה, את החופש להבין אותו או לפרש אותו איך שאתה מבין. זהו תהליך אישי אינטנסיבי המעשיר את החוויה שלך כאשר אתה צופה ביצירת האמנות. 

מפני שבכל יום שתסתכל בציור המופשט תמצא בו משהו אחר 

מפני שהוא הופך אותך לשותף ליצירה 

מפני שהוא אף פעם לא משעמם.

בסרטון אבא שלי, נסים זלאיט צייר המופשט, מסביר את זה טוב יותר ממני

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.